Doorgaan naar hoofdcontent

De Leeuw die Brult



Naast draken en engelen, heb ik geregeld leeuwen om mij heen. Nou om eerlijk te zijn, niet om mij heen, maar in mij. Brullende leeuwen.

Naar eigen believen komen en gaan ze. In hun eigen tempo, wisselend van grootte en volume. Vaak 's nachts. Soms overdag. Nu, na zevenendertig jaar accepteer ik ze in mijn leven. Min of meer. Ze zijn als golven in de zee waarop ik leef. Soms rustig kabbelend, dan weer stormachtig woest. Ze zijn een gegeven en meedeinen is de beste manier ermee om te gaan. Heb ik ontdekt.


Er zijn dus momenten waarop ik me erg eenzaam voel. Niet alleen, maar eenzaam. Dat zijn twee verschillende dingen. Alleen ben ik niet. Ik heb heel fijne mensen om mij heen. De eenzaamheid zit in mijn ziel. Verankert. Daar kan je voor in therapie. Daar kan je medicatie voor slikken. Allemaal gedaan. Dat laatste blijkt het best te werken. Omdat de eenzaamheid niet te vaak moet gaan overheersen. Dan zie ik geen kleur meer, waar ik eigenlijk zo van hou. Dan zie ik het leven niet meer zoals het werkelijk is. Dan ben ik niet wie ik ben. Dan kruipt er letterlijk iets vanuit mijn tenen en vingers mijn lijf binnen. Ik voel dat, letterlijk. Het komt op, de brullende leeuw. En leeft zich uit, in mij. Van buiten is dat niet merkbaar. Althans, voor de meesten niet. Behalve dan voor mijn Lieven. Die zijn de klos. Omdat de leeuw de tranen uit mij duwt. Zonder ophouden. 


Dat is niet zo fijn. Voor mij niet en voor mijn Lieven niet. Dat weet ik, want ik heb de leeuw bij een ander gezien. Mijn vader. Als kind is 'ie onverklaarbaar. Het ondermijnt je functie van 'kind-zijn': ik ben jouw kind en jij hebt mij, dus waarom vind je het leven dan niet fijn? Dat is wat het met mij heeft gedaan. Als kind. Toen ik het nog niet in zijn ware context kon bezien. En dat wil ik niet voor mijn eigen kinderen. Dus moet ik medicatie slikken. Niet heftig hoor, gewoon net een beetje, waardoor mijn bootje niet omgaat tijdens de storm. Het zorgt ervoor dat de leeuwen enigszins te ruste blijven. Zich een beetje gedeisd houden. 


Terwijl ik hier achter mijn laptop zit, met mijn warme koffie en de eerste lentezon door mijn ramen schijnt ben ik blij. Het betekent dat de leeuwen zich weer wat meer gedeisd zullen gaan houden. Want de zon zorgt voor kleur. En warmte. En dat heb ik zoals zovelen hard nodig na een lange winter. Nog een paar weken en dan krijgt de wereld weer kleur. Net als ik. Op mijn blote voeten.


En dan voor iedereen die dit stuk nog niet kent: Canto Ostinato van Simeon ten Holt (1:39) (klik). Zet 'm hard en laat je meevoeren op de golven...:-)




Reacties

Populaire posts van deze blog

Lucky Bastard

Heel langzaam begint de mist uit mijn hoofd op te trekken. Naarmate de heftigste medicijnen afnemen, nemen ook de wanen af. De realiteit komt heel hard binnen. Met hele kleine stapjes word ik ingelicht over wat er met mij aan de hand is. Dat is hard nodig, want de situatie waarin ik me nu bevind is hel. Word ik ooit nog 'beter'? Kan ik ooit nog lopen? Kan ik ooit weer een 'normaal' leven leiden? Wat is er gebeurd? Wat is een sepsis? Wat zijn 'streptococcen'? Wat is dat voor eng beest? Hoe heeft deze bacterie zich een weg naar mijn bloedbaan gevonden? Langzaam maar zeker word het me duidelijk. Sinds de bevalling van mijn oudste werd ik opvallend vaak overvallen door griep. Ik werkte ondertussen weer. Het was een periode van een voortdurende staat van 'je gammel voelen'. Niet fit, niet lekker in je vel. Alles viel voor mij onder de noemer: ach, het zal erbij horen. Net moeder geworden, de aanpassingen, werk, het geregel. Te vaak was ik ziek en na al

De Dood

Op de intensive care van een ziekenhuis gebeurt natuurlijk van alles. Het is een aparte afdeling, niet te vergelijken met andere. Er werken mensen die een speciale opleiding hebben genoten, logisch. Leven en dood staan er erg dicht naast elkaar. Het zal een roeping zijn, ik persoonlijk moet er niet aan denken er te werken. Opvallend vrolijk zijn ze ook, die mensen daar. Althans, naar mij toe. Maar ik was denk ik dan ook een 'blije' ervaring. In hun ogen dan.  Nare ervaringen zijn er ook zat.  Die kon ik vanuit mijn bed volgen. Net zoals je in een hotel de buren hoort, is dat in een ziekenhuis niet anders. Nou ja, wel anders natuurlijk. Andere context zeg maar. Al mijn Lieven die al die weken hun schema's moesten omgooien om mij te bezoeken kunnen er luid over meepraten. Achteraf ben ik deelgenoot gemaakt van een aantal ervan. Andere kwamen rechtstreeks binnen, nadat ik bijgebracht was uit de coma. Veel oude mensen dus. In het ziekenhuis. Niet verbazingwekken

Totale Gekte

Voor mij zijn in het leven twee dingen duidelijk: je wordt alleen geboren en gaat ook weer alleen dood. En in de tussentijd moet je er wat van zien te maken. Nou, en die tussentijd, dat is nogal een klusje. Helemaal als je er te vaak bij stil staat. Het jaar na mijn ziekenhuisopname (zie blogs januari 2013) droeg ik het dagelijks bij me. En nog steeds komt het soms naar boven. Dat eerste jaar na mijn ontslag uit het ziekenhuis stond ik ook niet stil natuurlijk. Dat zou je misschien wel verwachten en achteraf bezien was het waarschijnlijk ook wel wat wijzer geweest, maar zoals ik al eerder schreef: ik wilde zo snel mogelijk 'back to normal'. Dus begon ik in september van dat jaar weer met werken. Nog niet volledig maar toch. En raakte ik prompt in oktober zwanger van mijn tweede. Niet gepland maar wel gewenst, zoals ze dat dan zeggen. Dat jaar huilde ik om alles. Alsof ik alles voor het eerst meemaakte. Zo herinner ik me een concert. Stond ik daar te janken. Bij alle